oefententamen vraag 64 en 99

Hier kun je terecht over vragen over de stof
Gesloten
9160151
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-09-2016 11:26

oefententamen vraag 64 en 99

Bericht door 9160151 » 26-10-2016 12:26

De vragen 64 en 99 gaan voor zover ik het begrijp over hetzelfde.

Bij de eerste vraag moet je uitrekenen op hoeveel verschillende manieren je 7 mensen over 7 stoelen verdelen: op hoeveel manieren kan dat?

Bij vraag 99 moet je 6 bejaarden over 6 bankjes verdelen: op hoeveel verschillende manieren kan dat?

Bij beide vragen staan de opties 7! en (77) waarbij de 7 onder de 7 staat.

Bij de ene vraag is antwoord a goed: (7 onder 7), bij de andere antwoord d: 6!

Voor het uiteindelijke antwoord maakt het niet uit, maar welk antwoord zou je op het tentamen moeten kiezen om de vraag goed te beantwoorden?

Ewoud
Site Admin
Berichten: 556
Lid geworden op: 04-09-2012 11:07

Bericht door Ewoud » 26-10-2016 14:58

Scherp opgemerkt, dit is inderdaad verwarrend. Zal dit vanavond even aanpassen.

Zie ook http://spowiskunde.forum2go.nl/h5-combi ... -t290.html

Als de volgorde van belang is, gebruik je hier permutaties en zou het antwoord respectievelijk 7! (vergadering) en 6! (bejaarden) zijn.

Doet de volgorde er niet toe en gaat het alleen om welke plekken bezet zijn dan gebruik je combinaties, (7 boven 7) resp (6 boven 6). Komt allebei op 1 neer trouwens, kan maar op 1 manier in beide gevallen.

Probleem is: uit de vraag kun je niet goed opmaken of die volgorde er toe doet. Beide antwoorden zou ik dan ook goed rekenen. Beste antwoord is wel dat de volgorde niet van belang is, maar komt niet duidelijk genoeg uit de vraagstelling naar mijn mening.

Is nog niet goed aangepast in deze oefententamenset, zal ik vanavond even doen. Hopelijk is de gedachtegang die je moet volgen wel duidelijk, zo niet dan hoor ik het graag.

Gesloten