Hallo,
Ik heb een vraag over opdracht 10, blz. 45. Bij een aantal van deze opgaven snap ik niet waarom het antwoord een mingetal is. Er staat immers dat het een zo groot mogelijke factor moet zijn.
bijv. d
-8a - 4
ik dacht
4 (-2a -1), het antwoord is precies andersom
-4 (2a + 1)
ook bij e,
-3xy + x
ik dacht
x(-3y+1)
antwoord boek -x(3y-1)
is dit een belangrijk verschil?
zo groot mogelijke factor buiten haakjes blz. 45
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 27-10-2016 14:08
-
- Site Admin
- Berichten: 556
- Lid geworden op: 04-09-2012 11:07
Nee hoor, is geen belangrijk verschil. Ik vind beide antwoorden goed.
Terecht punt dat als gevraagd wordt om een zo groot mogelijke factor buiten haakjes te halen, het raar is dat dat dan bijv. -4 is en niet 4, aangezien 4 groter is dan -4. Ze bedoelen hier groot als in: zoveel mogelijk tekens/getallen/variabelen buiten haakjes. Vandaar het minteken erbij.
Achterliggende gedachte is dat je de uitdrukking daarmee mogelijk (is in deze voorbeelden niet eens het geval) eenvoudiger maakt, bijvoorbeeld:
-4x-8-12x^2
Hier kun je 'het beste' -4 buiten haakjes halen, zodat je veel minder mintekens over houdt:
-4(x+2+3x^2)
Terecht punt dat als gevraagd wordt om een zo groot mogelijke factor buiten haakjes te halen, het raar is dat dat dan bijv. -4 is en niet 4, aangezien 4 groter is dan -4. Ze bedoelen hier groot als in: zoveel mogelijk tekens/getallen/variabelen buiten haakjes. Vandaar het minteken erbij.
Achterliggende gedachte is dat je de uitdrukking daarmee mogelijk (is in deze voorbeelden niet eens het geval) eenvoudiger maakt, bijvoorbeeld:
-4x-8-12x^2
Hier kun je 'het beste' -4 buiten haakjes halen, zodat je veel minder mintekens over houdt:
-4(x+2+3x^2)